Drogi Rodzicu, oto propozycja cioci Marioli do nauki przez zabawę w waszych domach :)
Zachęcam, aby rodzic przeczytał dziecku utwór pt. ,, Bajka o dniach tygodniach'' Czesława Janczarskiego przez co utrwalimy nazwy dnia tygodnia.
Czesław Janczarski
Bajka o dniach tygodnia.
- Teraz opowiem wam bajkę o dniach tygodnia – powiedział Uszatek i uśmiechnął się.
- Zobaczymy, kto z was wymieni wszystkie dni tygodnia po kolei, gdy skończę opowiadać.
Była sobie mama – kaczka. Miała siedmioro dzieci: trzy kaczuszki i czterech kaczorków. Bardzo to były niesforne dzieci.
Kiedy szły pić wodę do źródła – pchały się jedno przez drugie, mąciły czystą wodę.
Gdy dostały jedzenie - rzucały się na nie wszystkie naraz. To samo było przy kąpieli w strumyku:
silniejsze odpychały słabsze, trzepotały skrzydełkami, nie obeszło się czasem bez bójki.
„Muszę zrobić z kaczętami porządek – rozmyślała mama – kaczka – ale jak?”
I wpadła na taki pomysł: nadała swoim dzieciom imiona. Były to nazwy dni tygodnia:
Środa, Sobota, Niedziela – to były kaczuszki. Kaczorki zaś nazywały się:
Poniedziałek, Wtorek, Czwartek i Piątek.
Ustawiła kaczka dzieci w kolejności od Poniedziałku do Niedzieli i kazała im chodzić jedno za drugim.
I teraz przy źródle, przy kąpieli i przy jedzeniu, panował wzorowy porządek.
Kaczorek Piątek nigdy się nie pchał przed Środę, szedł grzecznie za Czwartkiem. Niedziela nie wyprzedzała Soboty. Kiedyś Sobota chciała wyprzedzić Środę, a potem było jej wstyd, że się tak pomyliła.
Chwali mama swoje dzieci, cieszy się, że wpadła na taki dobry pomysł i że teraz nie ma kłopotów ze swoją gromadką. Kroczy na jej czele, za nią idzie
najstarszy synek Poniedziałek…
Jaka jest dalsza kolejność, powiedzcie sami.
Rodzicu, zadaj dziecku pytania na temat bajki :
- Ile dzieci miała mama kaczka ?
- Jaki kłopot z dziećmi miała kaczka ?
- Co wymyśliła żeby rozwiązać problem ?
- Jakie imiona miały kaczuszki ?
- Jakie imiona miały kaczorki ?
*Zabawa dydaktyczna ,,Umiem liczyć''
Dziecko ma do dyspozycji fasolki oraz prostokąty z pięcioma okienkami i kartoniki z cyframi (wcześniej przygotowanymi) do podpisywania liczebności wzorów.
Rodzic mówi ,,Włóż po jednej fasolce do pierwszego, drugiego i trzeciego okienka. Ile jest fasolek ? Do kolejnego okienka włóż jedną fasolkę . Ile jest fasolek?
Do kolejnego okienka włóż jedną fasolkę. Ile jest teraz fasolek ? Włóż jeszcze dwie fasolki tak by w każdym pustym okienku leżała tylko jedna . Ile fasolek jest na jednym pasku ? Jeśli potrafisz, pokaż kartonik z właściwą liczbą . Ile jest wszystkich fasolek ? Pokaż tyle samo palców . Zabierz jedną fasolkę . Ile zostało ? Jeśli potrafisz, pokaż kartonik z właściwą liczbą . Zabierz dwie fasolki . Ile zostało ? Pokaż kartonik z właściwą liczbą . ''
Możemy zamieniać fasolki kredkami, klockami, kasztanami.
*Możemy wspólnie z dzieckiem wykonać kalendarz pogody.
Potrzebne nam będą : szary papier, flamaster, cyfry (1-7), kartoniki z nazwami dnia tygodnia, klej, kredki.
Duży karton dzielimy na siedem kolumn i trzy wiersze . Rodzic przywiesza cyfrę w pierwszym wierszu i w pierwszej kolumnie a dzieci kolejno numerują kolejne pola . Odwołując się do treści bajki ,, Bajka o dniach tygodnia '' dziecko podaje i uzupełnia cyframi i nazwami dnia tygodnia . W trzeciej kolumnie dziecko ma za zadanie narysować kredką pogodę jaka jest danego dnia.
Dziecko opowie o swoich odczuciach dotyczących pogody danego dnia .
*Z racji iż wiosna zbliża się do nas wielkimi krokami zachęcam do wspólnego śpiewania piosenki pt. ,,Była sobie żabka mała ''
1. Była sobie żabka mała.
RE-RE, KUM-KUM, RE-RE, KUM-KUM,
która mamy nie słuchała.
RE-RE, KUM-KUM, bęc.
2. Na spacery wychodziła
RE-RE, KUM-KUM, RE-RE, KUM-KUM,
innym żabkom się dziwiła.
RE-RE, KUM-KUM, bęc.
3. Ostrzegała ją mamusia
RE-RE, KUM-KUM, RE-RE, KUM-KUM,
by zważała na bociusia
RE-RE, KUM-KUM, bęc.
4. A na brzegu stare żaby
RE-RE, KUM-KUM, RE-RE, KUM-KUM,
rajcowały jak te baby
RE-RE, KUM-KUM, bęc.
5. Jedna drugiej w ucho kwacze
RE-RE, KUM-KUM, RE-RE, KUM-KUM,
jak ta mała pięknie skacze
RE-RE, KUM-KUM, bęc.
6. Zjadła żabka 7 muszek
RE-RE, KUM-KUM, RE-RE, KUM-KUM,
i na trawie kładzie brzuszek
RE-RE, KUM-KUM, bęc.
7. Przyszedł bocian niespodzianie
RE-RE, KUM-KUM, RE-RE, KUM-KUM,
połknął żabke na śniadanie
RE-RE, KUM-KUM, bęc.
8. Teraz wszystkie żabki płaczą
RE-RE, KUM-KUM,
RE-RE, KUM-KUM,
że jej więcej nie zobaczą
RE-RE,KUM-KUM, bęc
9. Tej piosenki morał znamy
RE-RE,KUM-KUM
RE-RE,KUM-KUM
trzeba zawsze słuchac mamy
RE-RE,KUM-KUM, bęc
link do piosenki na YT
*Zachęcam również do namalowania farbami zielonej żabki, którą należy po wyschnięciu wyciąć i doczepić do wykałaczki. Będzie to pierwsza wiosenna żabka.
Życzę miłej zabawy.
*Proponuję również ćwiczenia warg ,,Żabi uśmiech''
-dziecko wymawia na przemian bardzo dokładnie samogłoski e-i, e-y,e-u, e-a, e-o,
-rodzicu poproś dziecko aby wymieniało słowa, które kojarzą mu się z nadejściem wiosny i wspólnie dzielimy je :
na sylaby (kwiaty kwia-ty),
na głoski (żaba ż-a-b-a).
(żaba, wiosna, wiosna, woda, słońce itd.)
*Zachęcam do wspólnego skonstruowania gry-ściganki ,,Kto pierwszy znajdzie wiosnę ?''
Potrzebne nam będzie: karton z narysowaną trasą , mazak , klocek, kostki do gry, pionki kolorowe .
Rodzic przygotowuje karton z narysowaną trasą wspólnie z dzieckiem dzieli trasę na pola, oznaczają metę i start wymyślają i oznaczają pola pułapki i pola premie ,np. pole z kwiatkiem- przesuwasz się dwa pola do przodu, pole z płatkiem śniegu- czekasz jedną kolejkę , pole z bałwanem-musisz go przeskoczyć, więc czekasz, aż wyrzucisz w sumie siedem oczek na obu kostkach. Jeden pionek dostaje rodzic, a drugi należy do dziecka . Oba pionki ustawiamy na polu START . Grę rozpoczyna dziecko. Rzuca jednocześnie dwiema kostkami. Następnie przelicza na głos oczka na dwóch kostkach i przesuwa swój pionek o tyle pól . To samo robi rodzic, wygrywa ten kto pierwszy dojdzie do METY. Życzę miłej zabawy.
*Wiosenne kodowanki:
Kodowanie - dodawanie - gra on-line
Pomysły, zabawy i zdjęcia pochodzą ze stron:
https://www.youtube.com/watch?v=u0sql4bx4PI
https://www.digipuzzle.net/minigames/mozaics/mozaics_zero_to_ten.htm?language=englishlinkback=../../education/math-till-10/index.htm