Istotnym elementem profilaktyki wad wymowy jest świadomość Rodziców i najbliższego otoczenia dziecka. Poniżej prezentuję tzw. przykazania logopedyczne.
Logopedyczne wskazówki dla rodziców
- Karmienie piersią wspiera prawidłowy rozwój układu artykulacyjnego.
- Modyfikuj pokarmy, wprowadzaj nowe produkty zgodnie z normami – ma to duży wpływ na poprawne odgryzanie i żucie.
- Mów do dziecka już od pierwszych dni jego życia.
- Wypowiedzi powinny być poprawne językowo. Buduj krótkie zdania, używaj prostych zwrotów.
- Rozmawiaj o codziennych sprawach, czynnościach. Niech mowa towarzyszy spacerom, zakupom, pracom domowym.
- Dbaj o higienę jamy ustnej dziecka.
- Zwracaj uwagę, aby dziecko oddychało nosem; w przypadku, gdy dziecko oddycha ustami wskazana jest konsultacja laryngologiczna.
- Odpowiadaj na pytania dziecka cierpliwie i wyczerpująco.
- Opowiadaj i czytaj dziecku bajki, wierszyki. Baw się w zabawy paluszkowe, wyliczanki.
- Śpiewaj z dzieckiem. Jest to ćwiczenie językowe, rytmiczne, a zarazem terapeutyczne.
- Rysuj, koloruj z dzieckiem – rozwój motoryki małej wpływa pozytywnie
na rozwój mowy.
- Staraj się, aby zabawy językowe i dźwiękonaśladowcze znalazły się
w repertuarze czynności wykonywanych wspólnie z dzieckiem. Wybieraj do zabaw właściwą porę.
- Zachęcaj swoje dziecko do mówienia (nie zmuszaj!); chwal je za każdy przejaw aktywności werbalnej; dostrzegaj każde, nawet najmniejsze osiągnięcie, nagradzając je pochwałą.
- Dołóż wszelkich starań, aby rozmowa/komunikacja była dla dziecka przyjemnością.
- Dziecko 3-letnie powinno posługiwać się mową w sposób zrozumiały dla otoczenia. Jeśli tak nie jest skontaktuj się z logopedą.
WAŻNE!!!
- Unikaj podawania dziecku butelki powyżej 2 r.ż. Nie korzystaj z kubków niekapków ! Zwracaj uwagę, aby dziecko nie ssało palca. Następstwem tych niepożądanych zachowań mogą być wady zgryzu, które prowadzą do wad wymowy.
- W trakcie rozmowy z dzieckiem unikaj zdrobnień, spieszczeń tzw. mowy dziecięcej. Dostarczaj dziecku prawidłowy wzorzec językowy danego słowa.
- Nie zaniedbuj chorób uszu, gdyż nie leczone mogą prowadzić do niedosłuchu, a w następstwie do poważnych zaburzeń mowy.
- Nie gaś naturalnej skłonności dziecka do mówienia obojętnością. Słuchaj uważnie wypowiedzi, zadawaj dodatkowe pytania.
- Nie poprawiaj każdorazowo błędnie wypowiedzianego słowa, nie zawstydzaj,
nie karz dziecka za wadliwą wymowę.
- Nie zmuszaj dziecka do wymawiania głosek, do których nie jest przygotowane artykulacyjnie. Wspieraj się etapami rozwoju mowy.
« Powrót